Direktlänk till inlägg 22 juni 2016

Nu äntligen...

Av Annelie - 22 juni 2016 07:54

....är vårt "vrål-åk" hemma.

  

Igår gjorde jag inte många knop här hemma, vilade mycket då jag var sliten och hade ont.
Sen kom Göran hem som ett jihoo, stressad till max.

  

Fattar inte varför för färdtjänsten skulle hämta oss först klockan 16.15

 

Här står alltså mitt hjärta, då vi väntar på färdtjänsten.


Killen som kom ochn hämtade oss, körde över landet till Ystad.
Han körde inget vidare,, hade han en bil framför sig så gasade han, släppte gasen så jag sa till Göran att vi blir vaggade till sömns här.

  
Sen när han hade fritt,, jäkla anamma vad han körde, ja jag hade inte kört (ja, jag har även kört färdtjänst, rullstolsbunden i skoltaxin), såååå fort med en rullstolsbunden.
Men, vi kom fram, då tog han även betalt för Göran.

  
Men, jag sa att han är min ledsagare,,, jaha har du ett färdtjänstkort.
Visade honom det och där stod det tydligen inte heller.
Jag sa att det ska synas i deras dator.
Men, han litade på mig (ja, jag har RÄTT), så resan till Ystad kostade oss 88;-

 

Jag ringde kommunen nu, alla färdtjänsförare KAN se i sitt system att jag har rätt till ledsagare.
Vad jag fick reda på idag var att ledsagaren åker fritt på alla tåg / bussar i hela Skåne och jag har 30 % rabatt om jag har pengar insatta på detta kort.
Så, vi kanske gör oss en tur till Helsingborg på vår semester, kan ju sätta oss på tåget här och sen tuffa uppöver.

 

In, träffade Anders, som vi gjort affären med på Ivarssons Bil... gjorde klart affären och sen så visade han runt oss utanför bilen vad vissa luckor är till osv, sen så visade han Göran inne i bilen, då satt jag kvar i rullstolen utanför.
Anders körde ut bilen till oss.
Sen tog vi i hand också sa Anders att vi bara kan ringa om vi funderar på något.

 

Jag kom in i bilen, det är lite krångligt, men jag kan så småningom.
Går innevägen till passagerar-sätet, för då sätter jag mig på dynan precis innanför dörren, sen "kasar" jag mig till passagerar-stolen som är helt omvänd och förflyttar mig över.
*smidigt*

 

     

Så ja, snart dags för junfru-turen för oss båda.

  

 

Som den ser ut bakåt, där jag sitter.
Rullstolen får vi se om vi ska ha inne i bilen när vi åker, eller om Göran krånglar in den i lastluckan. Beror på hur mycket plats det blir kvar när allt ska med.
Eftersom vi har badrummet längst bak så har vi inte denna stora genomgånga luckan.

 

Göran tog kustvägen hem, det är ju trängre att köra. Men, han gjorde det bra... enda jag tyckte en gång var att han var väldigt nära ett vägräcke på höger sida.
Men, det gick bra.

  

Åkte hem direkt och ställde ner den på uppställningsplatsen.
Där backade Göran ner ekipaget, med hjälp av backkameran som de också monterade.
Vi köpte ju markisen och backkameran som extra tillbehör.
Kommer jag upp helt på benen igen, så jag kan cykla. Ja, då ska även ett cykelställ monteras.
Men, inte aktuellt i dagsläge.

 

Vi gick hemåt, köpte oss en varsin kebabrulle på vägen hem, sen så åkte Göran till bilen med saker vi ska ha med oss när vi åker ut en sväng på midsommaraftonen, sådana saker som är lätta att glömma. Lika bra att packa det.
Jag ställde mig och gjorde denna röra med korv, champinjoner osv som vi också ska ha med oss.
Vi tar bara med mat som redan är gjord, som vi bara kan värma. Kan vi njuta av solen mer.
Enda vi tar med rått, är köttet som ska grillas på midsommaraftonens kväll.

 

 

Här är alltså vårt nya "vrål-åk", som endast gått 70 mil, enkelväg från Stockholm och våra 5 mil igår.

 


Nu jäklar kan vi tuta och köra, bara vi har kattvakt så.

Hoppas att Anna, Paulas dotter kan sköta om våra kisseherrar då Paula vill följa med oss ut på en tur.

 

Idag står ett besök hos frissan klockan 11.00 på programmet, äntligen, för jag ser för jävlig ut i håret.

Jag tror jag ska snagga mig ordentligt på ena sida och har det längre kvar på andra, för höra vad Verena tycker om det. Hon är bra, för hon säger vad hon tycker och sådant gillar jag.


Klockan 17.00 ska vi till en ny veterinär med våra katter, vi har blivit rekomenderade denna veterinär.
Bra det, för jag tycker denna veterinär-stationen vid torget har blivit lite för opersonlig.

Hoppas att vi gillar denna kvinna.

Vi sprutar ju våra katter vartannat år för kattpest / kattsnuva... man kan ju dra in dessa sjukdomar med skorna så även fast de är innekatter så ska de ju bli så bra skyddade som de kan bli.
Hihi, jag tror nog vi får höra att Sylvester är lite för rund om sin mage.

 

Jag ska även göra klart potatissalladen, så den hittar att götta till sig ordentligt till vår lilla midsommarfirande i vår nya bil.
*sååå stolt, märks det *

  

 

Jag väntar även på ett sms från Systembolaget då jag ska hämta bag-in-box vinet jag bestält.
Så, nu lär jag ha vin lååång tid framöver.
Ska även köpa detta vin.  

Enbart för att jag tycker tetran är fräck och sen att det är vitt vin.
Någon som testat det..??

 


Sen måste jag skicka iväg två Tradera-paket som är packade och klara.
Smidigt det är med swish, många av mina Tradera-kunder betalar med detta system.

Använder ni swish någongång..??

 

Det gör jag,, gillar det skarpt.
Har försökt att få pappa att skaffa sig detta, men nääee, än har jag inte lyckats.

  

Jag betalar även med kortet på datorn, gör ni det..??

 

Nääee,, nu tycker jag bara jag "svamlar"... så nu har jag "svamlat" klart.

Ha dä bäst och stressa inte ihjäl er för att det snart är midsommar, den helgen kommer i vilket fall som helst.

 
 
Bettan

Bettan

22 juni 2016 09:38

Vilken fin husbil ni har köpt. Förstår att du/ni är stolta för det hade jag oxå varit med all rätt.Och du kommer på knep sen hur du smidigast ska ta dig i o ur bilen. Jag har ju barnbarn på 13 år som sitter i rulle...så för vår familj ser vi inga hinder med en sån. Vi tänkwr inte ens på att han använder en sån..haha
Jag håller oxå på med midsommarmat som ska ut i husvagnen. Igår gjorde jag räktårta som jag nu har i frysen. Idag ska det vara lax med philadelphiaost. Sen ska det ut kläder till midsommarkvällen och även arbetskläder förstås.
Detta med swish har jag oxå,men nu ska det visst ligga nere till mitten på augusti..grrr
Hej svejs

http://Guldivardan.bloggplatsen.se

Annelie

22 juni 2016 12:47

Tack för kommentaren om vår husbil,,, känns sååå roligt.
Mysigt med husvagn också, det är ju uppväxt med, 4 veckor i husvagn på sommaren.
Man lär sig,, med att leva som handikappad, det är som du säger man kommer på sina knep.
Ett barn som är handikappat tror jag man tänker mindre på att det är just handikappat, för det är ju ändå fulla av liv & lek.

Jisses såå god mat du ska fixa till.
Vart står ni..?? ;-)

Jaså, detta med swhis visste jag inte ens om..

Ha det gött..

 
Ingen bild

Susanne

22 juni 2016 11:24

Hej hjärtat!
Vad roligt att ni fått hem ert åk! Hoppas att ni får en skön midsommar i det!
Hur har du lyckats få ledsagning inom färdtjänsten? Jag har inom hemtjänsten men fick inget inom färdtjänst eftersom jag var tvungen att vara så sjuk så jag inte klarar av resan under tiden chauffören koncentrerar sig på körningen!

Massa kram / Susanne

Annelie

22 juni 2016 13:10

Hej vännen

 
Vicki

Vicki

22 juni 2016 12:43

Kan du gå något själv tex till husbilen?? Är det inte svårt med rullstolen inne i bilen eller den är så bred att du kommer fram?

Bra att du få ha ledsagare med dig och att de får åka med gratis. Kan du ha vem som helst med som ledsagare?

88 kr var inte så farligt till Ystad ändå men man ska inte behöva betala om det är bestämt så.

Vi har köpt sommarkortet och tycker de har gjort det riktigt bra i år. Nu får man ta med två barn upp till 20 år på kortet. Förra året fick man åka en person/kort så jag fick ändå ladda jojokortet till Ronja när vi skulle iväg.
Så i år tänkte vi ta oss en tur med min kompis och hennes barn upp till Helsingborg med tåg. Sedan tänkte vi ta båten över till Helsingör och strosa runt med barnen.

Ja, vår säng kan man höja både i ben & huvud. Finns tre olika set att höja på så den är bra.
Vart köpte ni er säng?
Var som Jonas sa 3 veckor det blev faktiskt 6 veckor. Det blev det men vi visste om att den inte kom in förrän om 3 veckor när vi köpte den men sedan blev den ytterligare 3 veckor försenade.

Creperiet Bretagne är ett ställe de gör creps på men det har massa annat att välja på så jag brukar ta sallad när jag är där. Gillar man godsaker finns där massa gott efter maten. Detta ligger på Triangeln nedervåningen i ena hörnet. Jätte mysigt tror de har öppet till 20 på vardagar. Så är ni i stan testa detta ställe. Vill man inte äta kan man bara fika det är café också.

Tänkte att vi kanske kunde få till en träff i sommar när jag nu äntligen är långledig??

Känns som detta blev en lång novell men så blir det ibland.

Ha det gott nu ska jag göra mig redo för dagens äventyr :-)

http://fotbollsvicki.blogg.se

Annelie

22 juni 2016 13:22

Hihi,, ibland blir kommentarerna så långa.

Jag kan gå "hjälpligt" cirka 3-4 steg. Jag kommer inte att kunna gå runt i husbilen, utan det blir ju mest Göran. Men, jag kommer ju att kunna gå till sängen med Göran´s hjälp.
Det blir ju omständigare, men ändå en sån frihet.

Ja, vem som helst kan åka med mig, när jag är ute och åker färdtjänst.

Detta sommarkortet verkar ju väldigt populärt, vi har bott här i 9 år, jag har aldrig köpt det.
Mysigt att åka över till Helsingör,, det är ett ställe jag gillar.

Vi köpte vår säng hos Sängjätten, vart köpte ni er..??
Monterade inte killarna som kom med sängen ihop den åt er..??
Jag fullkomligt älskar vår höj-sänkbara säng.

Okej,, detta matställe ska jag absolut kika efter då vi är på Triangeln.

Absolut,,, säg bara när du känner/vill och kan ta en träff. Du har ju mer påställt än vad jag har det.. ;-)

Ha det bäst..




 
Ingen bild

Lena S

22 juni 2016 17:27

Grattis igen till vrålåket. Klart du är stolt. Det skulle jag med vara.
Swish använder jag med, det är så smidigt.
Kram kram 🌻

Annelie

22 juni 2016 19:19

Tack så mycket.. :-D
Visst blir man lite stolt,, vi har precis varit i husbilen och packat den lite smått,, roligt att få göra den till sin.
Swish är jättesmidigt, håller på att få mina föräldrar att skaffa det, men har inte lyckats ännu.. :-D

KrameliKram..

 
wiper

wiper

23 juni 2016 07:41

Man kräver ju av färdtjänst att dom skall köra ordentligt och inte riskera nåt för passagerarna, så dumt. Ibland undrar man vad vi har datorer till när det inte står att finna det som är bestämt. Det är samma hos läkaren fast allt skall stå i deras journaler på datorn så får man rabbla upp allt

Vad härligt att ni är klar med pappersarbeten ang husbilen. Den ser så stor och rymlig ut.Vad härligt ni kommer att ha det på era turer med bilen och det är ju sån frihet

Vad häftiga Tetra med döskallar, urläckert. Måste köpa sånt vin och ha på barbordet ;) Vi använder swish när det så behövs och det är smidigt. Det finns en second hand där man måste betala med swish

Vi betalar våra räkningar och allt annat genom datorn, smidigt och bra. Bra att läsa sånt på en gång för så småningom så finns bara det alternativet. Det finns många i min ålder och även yngre som kan mindre än mig vad gäller datorer. Jag har lärt från grunden och haft pekdata på ett arbete och sen gått i datakursen några gånger på 1990-talet.

Ha nu en underbar dag vännen
kramar från
Malin



http://www.wiper.bloggplatsen.se

Annelie

28 juni 2016 06:11

Ja, det är helt vansinnigt att köra som om de stulit både fordon och diesel.

Vår husbil är jättebra i storlek, för vi ville inte ha för liten heller och sen är det ju skoj om / när folk vill med oss ut.

Detta "dökalle-vinet" var jättegött, ska jag absolut köpa fler gånger.

Ha det bäst kära Malin..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie - 13 juni 2017 09:30

5304733845

Av Annelie - 13 juni 2017 07:21

.... än en gång. nouw.com/gifta6570

Av Annelie - 8 juni 2017 10:38

.... hå mina kära läsare.   Jag hoppas verkligen att ni följer över till min blogg jag har på blogspot istället, har tröttnat på alla fel jag upplever med bloggplatsen.   Jag kommer att länka er på nytt i den bloggen.   Min nya adress är ...

Av Annelie - 7 juni 2017 19:01

... och morgonen, så idag hade Göran tagit bilen till jobbet istället för cykeln. Ja, nu kan han ju göra det,, eftersom jag inte har någon användining för bilen.*saknar*    Men, frampå förmiddagen så sprack det upp och vart sol, men som vanligt m...

Av Annelie - 6 juni 2017 21:28

.. till ända.Min har varit väldigt mysig, fast med en värk som har bitit sig fast riktigt ordentligt nu igen.Men jag vann över den i morse, så vid 10-tiden var Göran och jag uppe vid Övre (vår stads f.d busstation), då det kördes rally runt där.  ...

Presentation


Är en lyckligt gift kvinna på 51 år.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Välkomna tin till mig...

Tidningar

Aftonbladet


Ovido - Quiz & Flashcards