Alla inlägg den 10 juli 2016

Av Annelie - 10 juli 2016 06:56

.... kanske jag ska få till ett inlägg.
Även om det "kanske" inte blir lika långt.

 

Har ni saknat mig..??

    

Som ni alla vet så har jag ju legat på lasarettet i Malmö i två dygn, för att operera bort en njursten.

 

Nu i onsdags så kom Göran hem vid 13.45-tiden, han slutade två timmar innan ordinarie tid för att köra mig in.

Jag skulle träffa en narkosläkare innan, som ville checka ett par saker med mig.


Sedan upp till avdelning 11.

 

 

Här sitter vi i deras dagrum innan sköterskan kom och skrev in mig.

 

Efter detta drog vi ut på ett par ärende när vi ändå var i Malmö.

De kom och hämtade mig klockan 08.00 morgonen därpå.

Ner till narkosköterskan som skulle sätta en nål på mig.
3:e försöket lyckades hon.

  

Sen in i själva operationssalen,,, där det stod tre kvinnor och väntade på mig.
På med syrgasmasken illa kvickt, upp med benen som i en gynstol.
Gjorde djävulskt ont,,, men jag sa jag sover ju sedan så kör på.

Sen säger den manliga sköterskan som står bakom mitt huvude och håller i syrgasmasken att "nu sprutar han in sömnmedel" och med det var jag väck.

 

Vaknade upp på uppvaket när klockan var vid 11-tiden,, allt hade gått bra sa de.
Å tänk... jag mådde inte alls illa.
Jag som brukar kräkas som en tok efter jag varit sövd.

Men, jag fick både tabletter och spruta innan operationen just mot illamående.

 

På avdelningen, där fick jag lite mat som de hade kvar efter lunchen.
Kallskuret och potatissallad.
Jag åt lite, men det smakade mig inget speciellt.

Jag låg hela dagen,,,, tur man har sin mobil numera, så man kan surfa, skypa, spela spel osv på.
För jag delade rum med en kvinna som inte kunde prata, på grund av vad jag TROR en stroke.
Å sen så luktade det bäver när de tömde hennes stomipåse.
Egentligen konstigt att hon inte vart liggandes på ensamt rum.
Det kanske var / är så enkelt att det finns inga ensamt rum.

 

Jag vet att mannen som stod bakom mitt huvude, i operationssalen sa att vi kommer att sätta en nål till på dig, men det gör vi när du sover.
TACK för det tänkte jag då.
Jag som är sååå svårtstucken och spruträdd.

 

Vaknade upp och hade detta på handleden.

 

 

Undras om jag var svårstucken även när jag sov..??!!


Natten till torsdagen vaknade jag klockan 02.15,,, var klarvaken låg och surfade på mobilen. Till slut gick jag upp och tog mig ett par hårda smörgåsar i dagrummet, bad en nattpersonal om smör.

Sen kom det in en annan nattpersonal till och satte sig och kikade lite på teven samtidigt som hon pratade med mig.

Den manliga nattsköterskan kom och tog prover på mig när jag satt där vid bordet.
Han hittade blod på första sticket.

  

När jag hade lagt mig igen, så kom nattpersonalen och tog blodtrycket, tempen, syreupptaget och sen så drog de katetern.
Gött för de att de hann allt detta innan resten av avdelningen vaknade.

Jag somnade klockan 06.15 igen.
Drygt att vara uppe 4 timmar på natten,, hade det varit här hemma, så hade jag tagit mig något att äta, satte mig här vid den stationära datorn, sen lagt mig och kikat på teven.

 

Det var ljuvligt gött att bli av med katetern.
Tyckte den var mest ivägen och gjorde lite ont i "mutta".

 

Bara jag i sjukhussängen.

 

Dagen D, när jag skulle få åka hem.
Sköterskan skulle ha reda på vad mycket urin jag hade kvar i blåsan när jag hade kissat.
Första gången var de nöjda.
Men, de ville testa en gång till innan sjukresor skulle hämta mig klockan 11.30

Då var det för mycket urin kvar.
*Hmm..*

  

Fick lov att försöka kissa en gång till.
Ja, då var mängden rätt.

  

Satt alltså i deras korridor på avdelningen och väntade på taxin i 2 ( !!!! ) jäkla timmar.
En av sköterskorna sa att jag kunde äta lunch under tiden jag väntade.
Fick kokt torsk med ägg / persiljesås och kokt potatis.
Ååååå,, så gött.
Så länge som det varade.

  

Jag stressade ju i mig maten ifall taxin skulle komma, så jag är inte snopen att jag fick en dumpning.

 

Långt om länge så fick jag vinka av personalen på avd 11.

 

 

Hemskt bild, ja jag vet.
Men, jag kan ju säga som så här, att jag var inte kaxig då.

Hade ju som sagt var suttit uppe länge.

 


Taxikillen körde in mig på gården, där satt jag i solen och väntade på Göran i cirka 10 minuter.
Jag hade ju ingen nyckel med mig.

 

Göran åkte tillbaks och jobbade sin dag ut, jag gick omgående upp i sängen.
*skönt*

När jag kommit till sängs så ringde jag sjukresor och KLAGADE på dagens sjukresa, att jag hade suttit i 2 (!!!!!) och väntat på en sjuktransport.
Jag tar bort räkningen sa hon direkt, så hemresan behöver jag alltså inte betala.
Men, ändå..!!!!!
Stackars de som inte kan säga ifrån när det gäller saker och ting.

 

När gubben kom hem så frågade han mig om vi skulle gå och äta någonstans.
Jag tog elskotern och han gick, vi var till Vattentornet först, men näääeee.
Slutade i alla fall på Gillis Vanilli, där det tydligen är nya ägare igen.
Nu var / är det invandrare som äger stället.
Vi stannade till där, satt på deras uteservering.

 

Var ett kött vi inte alls visste vad det var, så han kom ut med provsmak av detta kött plus deras kebabkött.

Det tycker jag är att ta hand om sina kunder.

 

 

Göran njuter av en god kebabrulle.


Sen så spelade han sådan där utländsk musik som i alla fall jag blir stressad av,, så jag bad honom sänka så vi kunde njuta av vår mat.
Han stängde till och med av.

  

Vi åkte till Hemmakväll innan vi styrde kosan hemåt i regn.

Jag till sängs,,, då hade jag ONT, Ont, ont.

Jag hade ont precis överallt.

Undras hur man ligger / hänger inne på en operationssal.

 

Igår lördag var jag inte ur sängen mer än jag var på toaletten.
Jag har ju en kateter kvar i kroppen, mellan njuren och urinblåsan och den gör ont.
Känns som jag har en kraftig molande smärta över njuren plus en kraftig mensvärk nere i magen på höger sida.
Plus att jag kan kissa lite blod då och då.
Detta ska jag ha till vecka 30, då ska de ta bort den under lokalbedövning på urologen i Trelleborg.

 

Göran frågade mig om jag ville med till Arken Zoo, vi skulle passa på att köpa ett nytt kattfoder till våra kisse-herrar när de hade 20 % på hela köpet.
Så, Göran var där och köpte detta foder och sen nya filter till deras vattenfontän.

 

 

Det är bra på Arken Zoo,, man behöver aldrig köpa "grisen-i-säcken" där när det gäller foder,, eftersom de har smakgaranti.
Det måste vara en viss mängd kvar i säcken plus att vi har kvittot kvar.

 


Vi fick ju "bannor" på oss när vi var till veterinären att våra kisseherrar var / är överviktiga.

  

Efter besöket på Arken Zoo, så frågade Göran mig om jag skulle med vrålåket till Ystad, där vi har köpt den.
Det läcker in lite vatten i ena lastluckan, som ska kollas upp i augusti när verkstadskillarna kommer tillbaks.
Sen så hade vårt skärbräde som ligger över slasken slagit sig enormt mycket.
Tog han ett av en annan husbil som stod där inne.

 

Jag låg, låg & åter låg igår.

Slumrade till och från, sen så kikade jag på serien "The Team" som min blogg / facebook-vän Wiper hade rekomenderat.
TACK för den rekomendationen.
Serien är jättebra, är på sista avsnittet nu.

 

Idag blir det också en ren och skär slappar-dag, min son kommer ner till oss ikväll någon gång.
Han ringde i fredags och frågade om han kunde komma ner till veckan, ja idag till och med på fredag.
Sen på lördag ska han på Lasse Stefanz i parken i Forshaga, han hade vunnit två biljetter så det ska han och en kompis utnyttja.
För jag frågade honom om han skulle med oss till Ullared, men det kunde han ju inte då.
Han åker hemåt igen, när vi drar till Ullared på fredag.

 

Sen så kommer säkerligen min syster att höra av sig idag, då de är nere i krokorna någonstans, de ska ju åka med färjan över till Tyskland i morgonbitti.

 

Nu passar jag på att önska er alla en riktigt fin söndag.
Ta hand om er och njut av livet.

Presentation


Är en lyckligt gift kvinna på 51 år.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Välkomna tin till mig...

Tidningar

Aftonbladet


Skapa flashcards