Alla inlägg under februari 2017

Av Annelie - 11 februari 2017 17:15

.... riktigt, riktigt tidigt i morse... men lyckades somna om, jag lovar er det tillhör inte vanligheten hos mig, att jag kan somna om alltså..
Vaknade sedan vid 08.45, då gick jag upp, "utfodrade" mig med ett gäng piller och sedan tog jag frukost. Då kom även Göran upp.

Jag har inte gjort många handtag här hemma, jag har satt på en maskin med sängkläder, jag gjorde den såååå avancerade lunchen som idag bestod av stuvade makaroner och färdigköpta köttbullar.

 

Göran var till Willy:s och Citygross och handlade.
Varför han även var till Citygross var för att köpa en stor flaska Aoli,,, den är suveränt god och finns endast hos de.
När han kom hem efter sin shoppingrunda så hade han även köpt med en varsin kanelsemla.
Bläää... provade lite nu, men jisses SÅ sött.
Inte alls min smak,,, Göran var lyrisk, han älskade dessa.
Tur han får 1,5 då.
  

När tvättmaskinen var klar, så hjälptes vi åt att dra de innan de hängdes upp.
På tal om sängkläder,,, när vi köpte dessa specialkuddarna till sängen så är det ju även specialörngott också, så på så vis går det ju bara åt ett, till den extra kudden jag har i sängen.
Detta är alltså lika med att jag rensade bland våra örngott igår, när jag ändå tog fram det jag skulle ha till min extrakudde.
Jag lovar er,,, det vart MASSOR som åkte ut i soprummet.
Varför ha en massa udda örngott, när vi inte använder de...??
Åså vart det en massa plats över.
Eller över och över vart det inte,,, för denna låda vi har örngotten i,,, var ÖVERFULL förut.

 

Idag på förmiddagen ringde jag till min FB / blogg-vän Lena och pratade bort en stund.
Alltid lika roligt att även ha en röst bakom ett ansikte / skrift.
Har fått många fina vänner via min blogg, FB.... men TYVÄRR bor vi alla så långt från varandra.
*sorgligt*

 

Idag frågade Göran mig om jag ville följa med till Dollarstore i morgon,,, vi ska ha ny doftspray till badrummet, mer nudlar (tycker jag är gött att ätas med något till när jag är hemma själv på kvällarna), visst vi kan även äta det till typ en kycklingrätt.
Men, ärligt talat,,, jag vette fasen om jag orkar / vill följa med dit.
Får jag se i morgon.

 

Ikväll får det nog bli en rulle eller denna bakade potatisen från en äkta pizzeria,,, vi var lite småsnåla igår,,, köpte från ett billigare ställe.
Maten är det inget fel på,,, men kebabrulle kunde han inte göra.
  
Får se vad tarmen säger lite senare.

 

Här har vi "Gurkans" kebab, aldrig testat, någon som gjort det..??

 

Jaha,, blir det melodifestivalen för er ikväll..??
Det blir det INTE här.... usch, detta tycker jag de kunde lägga ner.
Men, men... det är MIN åsikt.

 

 

I morgon ska jag sätta på en maskin med frotté också,,, hur ofta byter du i sängarna och sedan alla handdukar / badlakan..??

Sängarna byts var 14:e dag, handdukar byts varje vecka, kökshanddukarna kan bli oftare också.

Tur vi har MASSOR av både det ena och det andra.
Nackdelen med att ha massor, är ju att det tar en sån jäkla plats.

  

 

På tal om plats,,, inte en enda är det som har hört av sig angående tv-bänken.
Får kanske prova att slänga ut den på Blocket också, till veckan.

 

Jag låg på sängen förut och kikade på en Norsk film, som heter Hevn = Hämnden

 

 

Den var sevärd,,, ingen WOW-film, men ändå ingen man stängde av heller.

 


Sedan kikade jag på en Dansk film som heter Walk with me, sevärd men inte heller någon wow-film.
Men, såg ändå klart den.

 

Med detta så passar jag på att önska alla mina läsare en fin lördagskväll.

Av Annelie - 10 februari 2017 15:51

.... som har fått mitt kjedjetäcke genom kommunens arbetsterapeut.
För va fasingen, ett i mina kilo, 8 kg, kostar hela 6.500;- att köpa.

HELA 6.500;- (!!!!!)

Jag menar, VEM lägger de pengarna på ett täcke..??
Men, det ÄR bra,, mig hjälper det.
Visst, har jag riktigt ont, då är 8 kg hemskt att ha på sig.
Men, för det mesta så har jag hela täcket över mig, så gött att känna sig ombonad.

 

 

Så ser det alltså ut, sedan går det att dela på i mitten på hela längden, när det ska tvättas.

 


Idag har vi städdag,, snart klart efter en paus för hämtning av bilen på bilverkstaden.
Idag kostade det oss "bara" 1.500;- med mätning av batteriet, köpa av ett helt nytt batteri plus byte av det.
Den 20:e februari ska den lämnas in igen, då är det service, byte av en bussning och bromsrören.
Killen på verkstaden tyckte inte vi behövde den stora servicen nu,,, han gör den lilla, men lägger bara till med bytning av oljan.
Sedan är den "fit-for-fight" igen.
Denna bil har kostat oss PENGAR,,, visst det är ju bara förslitningssaker, men tråkigt ändå.

 

Jag pratade med smärtsköterskan Kerstin i Uppsala igår, då berättade hon att jag är uppsatt på att få komma tillbaks till de den 29:e maj (tråkigt, är på lasarettet hela juni, när husbilssäsongen är igång), men men... bara gilla läget.
Jag är ju ändå sååå jätteGLAD att jag får komma tillbaks.

  

 

Vi åt lunch ganska tidigt idag,,, rester, fanns lite att välja på.
Allt utom ärtsoppan, åt jag ju igår kväll och jisses vad gött det var, med en klick senap i.

  

Men, till middag kommer det att bli hämtmat, jag är såå sugen på det.
Antingen en kebabrulle, räkrulle eller bakad potatis med räkor.
Har fortfarande inte bestämt mig.

 

Nu passar jag på att önskar er en riktigt 

 

 

Av Annelie - 9 februari 2017 14:02

... också.
Det som är fördelen med detta NU ( kunde ju ha kommit i december istället ), är att det blir såå ljust ute, ljust länge på eftermiddagarna nu.

 

Ååååå.. denna bil vi har,,, GRRRR, inatt när Göran skulle åka hem, så märkte han direkt att han var trögupplåst, när han sätter sig i bilen och vrider om nyckeln, så är det bara svagt "klick".
Som TUR var, så var hans jobbarkompis Jimmy kvar, så han fick åka med honom hem, annars så hade han fått tagit sig en 4 kilometer lång promenad.
Jimmy och han har redan åkt till jobbet, för att sätta batteriet på laddning.
Men, vi ska ändå lämna in den på verkstad, för det var en sak som besiktningen påpekade ( det vart inte ombesiktning, men skulle vara fixat till nästa års besiktning ), det ska fixas och sen så är det dags för service.
Bilar är BRA, roligt att äga.
Men, fan inte när de bara kostar en massa pengar.

*suckar*

DÅ är det verkligen skönt att ha en buffert sparat.

 

Hur gör du,, sparar du pengar till ett speciellt konto, till outförsedda utgifter, resor, dåligt ställt en speciell månad, ja you name it...??
Vi sparar till ett konto, som vi inte gärna rör, sedan till ett annat konto, som vi plockar av när det blir som nu, med bilen.
Plus att vi sparar på fondspar, som vi ska ha den dagen vi blir pensionärer.
Spar du till sådant också..??

 

Idag fick jag en postavi, skulle hämta ett paket från Wish,,, ja då var det endast 5 rullar med finare tejp, det kunde de inte lägga i brevlådan, men en mössa jag fick häromdan, den hade postkillen med sig och ringde på min dörr.
Visst, nu var det ju inte samma postkille.
Tyvärr tog inte Göran med sig brevet som står i hallen och ska på lådan, det kunde han ju ha tagit och lämnat in det där han hämtade ut mitt paket.
Jaja, man kan inte tänka på allt.
När ändå Göran var ute, så bad jag honom att köpa något gött att tugga på.
Tyvärr så har ju smaken för sött kommit tillbaks..
  

 

Han var in på Ica och köpte dessa påsarna, Gott och Blandat orginal smakade jag på cirka 7 bitar, resten skickade jag med honom till jobbet.
Salt och Blandat behöll jag hemma.

Men, jag brukar ha godiset länge.
Visst, det spelar ju inget roll, jag äter ju ändå upp det.

 


Idag åt vi fiskrätten med kokt pressad potatis till, MUMS va gött det är.
Älskar lax och torskrygg.
Vilken / vilka är dina favoritfiskar..??

Igår satte jag ju ut TV-bänken som vi har här inne i datarummet, på annaons i gratis sälj-sidan över Trelleborg.
Men, tyvärr har ingen nappat ännu.

 

 

250;- begär vi för den.
Det är den väl ändå värd..??


Annars, inget speciellt att berätta,,, mer än att jag har tvättat en maskin tvätt och hängt den idag.
I morgon är det ju fredag igen *jisses*, då ska det bäddas rent i sängen, städas, blommorna ska vattnas igenom, kattlådan ska tömmas, skuras rent och fyllas på med ny sand.

Resten av helgen har vi inget planerat,,, jo, Göran ska titta på skidor och Svenska rallyt på teven.

 

Har du något speciellt planerat inför den kommande helgen..??

 

Nu säger jag tjingeling och önskar ni får en riktigt fin fortsättning på denna torsdag.

 

Av Annelie - 8 februari 2017 15:51

... åkte till jobbet idag, idag hade jag mer än gärna viljat ha honom hemma hos mig ikväll.
Men, men... så är det när pengarna ska rullas in.

 

Idag har jag duschat,,, tänk något så enkelt, kan vara så jobbigt, farligt för mig numera.
Tänk att aldrig kunna få duscha när JAG vill, eller lägga mig i ett hett bad när JAG vill. Jag måste alltid anpassa mig till Göran, så han är hemma. 
Som idag,,,, tappade jag balansen när jag satt på duschbrädan, hade fått över ett ben, skulle ha över det andra.... ja då ville inte min balans lyssna på mig, så jag vart hängades bakåt när jag satt på duschbrädan. Fick lov att ropa på Göran, så han kom och hjälpte mig upp.

  
Det är fortfarande väldigt JOBBIGT,,, har ändå varit så i drygt 2 års tid,,, men ändå.

 

Sedan har kommunens arbetterapeut varit hit med en ny gelédyna till min rullstol, sitter stadigare i denna än de som är mjukare.
Eftersom jag har så ont som jag har,,, så orkar jag inte med ibland att kroppen gungar i sidled eller fram och tillbaks.
Ibland när vi sätter oss i bilen, så får jag säga till Göran att han tar det lugnare i kurvor, korsningar, rondeller etc.... för då gör det riktigt ont på mig.

 

Innan arbetsterapeuten kom, så hade jag fixat till dagens lunchmat och även morgondagens lunch.

 

 

Jag stekte ihop rödlök, färska champinjoner, morötter, vitkål.. sedan hade jag i skvimp vatten och kycklingbuljong,,,, som det fick koka ihop sig med, till slut hade jag i salladskycklingen.
Detta fick stå kvar på spisen och götta till sig ordentligt.

 


Denna maträtt åt vi till lunch, men jag orkade inte äta upp och och kände ganska så omgående att det blir en dump.
Mycket riktigt.
:o((

 

 

Morgondagens lunch, hel laxsida med citron / dillsås som varit i ugnen.
Vi kör alltid fisk med termometer, på så vis blir den ju inte torr.
Till denna rätt ska vi ha kokt pressad potatis.


Morgondagens middag blir något sååå avancerat som detta.

 

Riktigt gött, speciellt med en klick senap i.

 

Göran dammsög lite i hallen med den batteridrivna dammsugare innan han åkte, han såg att det var kattsand ända ute i hallen.
Sylvester låg på soffan i hallen, Göran tog av dammsugare och hade bara den lilla.

   

En katt som fullkomligt ÄLSKAR att bli dammsugen, han brukar även jaga Göran när han tar fram våran vanliga dammsugare.

 

Jag har nu i eftermiddag druckit lite te, ätit två knäckesmörgåsar. Skrivit ett brev, men nu ska jag ta "Herr Huvudvärk" för att gå och lägga mig uppepå sängen, kika på filmen jag satte på via Netflix inatt.
Se om jag orkar hålla mig vaken.

 

Sitter och kikar ut.... ja där snöar det för fulla segel, har gjort så hela natten, dagen lång.
Så, nu har vi också fått snö.
Klockan är nu 16.10, det är riktigt ljust ute, fördelen med snö.

 

Håll nu tummen, att vi kanske kan bli av med vår tv-bänk, vi har lagt in den på en sida över Trelleborg.
Får se om napp finns, vi satte 250;- för den.

 

Ha en jättefin onsdagskväll.
Kommer jag att ha i sällskap av våra nya familjemedlemmar.
"Herr & Fru Uggla".

 

Tjaoo..!!

 

Av Annelie - 7 februari 2017 16:34

... tvinga i mig lite middag här och nu, men nääee, får låta bli det.
Innan det blir en dumpning av det,,, får spara det till senare eller till morgondagens lunch.

 

Vad har hänt här hemma idag..??
Inte alls mycket,,, suttit en del vid den stationära datan, lagt pussel, kikat på Wish.
Sedan har Göran och jag pratat en del, innan han åkte till jobbet klockan 14.15, han har cirka 10-15 minuters bilfärd dit, men han vill vara i tid.

Idag var han bort till Ica Supermarket på Valen (stadens köpcentrum??), men när han kom hem, så får han se att en av leverpastejburkarna hade gått ut i datumet.
På med kläderna för att knata dit igen.
På vägen hem så var han inom ett av vår stads cafeér och kom hem med detta till mig.

 

De kanelbullarna är riktigt goda.

Semlor är också gött, men det är något jag får dumpning av, så det blir ytterst, ytterst lite jag kommer äta av den OM jag ens äter något.

 

Idag när jag vaknade och drog upp persiennen i köket då möttes man av denna syn.

 

Så, vintern har kommit till Skåne-land också.

 

Papegojorna har koll på snön genom vardagsrumsfönstret.


Visst, man VET ju om att snön måste ner innan det kan bli varmare, men vi är ju bara i början på februari också.
Jag tycker som så, att kommer inte snön till 1:a advent och vara över jul och nyår,,, då kan den kvitta sedan.
Men, riktigt så fungerar det ju inte.

 

Idag har jag legat och kikat på en film på Netflix, filmen Blood Work med Clint Eastwood

 

Göran åkte ju som sagt var 14.15, jag la mig vid 14-tiden och började kika på denna.

 

Vid 15-tiden kom Paula med Chammi, som jag ska passa mellan 15-21.30
Men, det hade blivit något fel någonstans,,, så hon kom tillbaks hit en sväng, eftersom hon inte skulle börja förrens klockan 16.30
Då passade hon på att gå ut med Chammi igen, så han fick kissa av sig ordentligt, så nu klarar han sig med all säkerhet tills hon kommer och hämtar honom ikväll.

 

Nääee,, nu ska jag lägga mig igen,,, kika på en del inspelade tv-program från igår.
Är inte alls piggelin,,,, är såååå TRÖTT på detta.
Min läkare ska ringa upp mig nästa vecka, detta på grund av mina enorma yrsel"anfallen" jag får.
Är jag inte bättre då,,, så ska jag prata med honom om det också.

 

Nu passar jag på att önska er alla en riktigt mysig tisdagskväll

 

 

Vacker, eller hur..??

Av Annelie - 6 februari 2017 13:54

... jag vaknade var jag så inne på att det var söndag, detta berodde nog på att Göran låg kvar och sov så sött.

Han har nämnligen eftermiddags-veckan denna vecka.
Då jobbar han måndag - torsdag mellan 15.00 - 00.00, fredag helledig.
Göran har dammsugit av här hemma idag, jag har diskat upp efter vi åt lunchen, gjort iordning ett smalt köksskåp som vi förvarar alla plastpåsekartongerna och aluminium / plastfolie, sedan har jag även en större plastpåse i detta skåp och i den ligger det ica, willy:s påsar+ att jag gjorde rent ordentligt i katternas vattenfontän.

 

Göran har fixat så jag kan kika på Netflix på teven igen, igår kväll krånglade det,, men jag låg och kikade på laptopen, så det gick bra ändå.

 

Nu åkte han iväg, han var till Lidl igår och köpte klistermärken till mig, tycker det är roligt att ha lite i breven jag skickar iväg.
Sedan köpte han en till, då jag tänkte på en brevvän, men hon var inte intresserad av dessa, så de får han lämna tillbaks idag.

 

Annars... jo kommunens arbetsterapeut ringde mig förut, hon kommer hem nu den 8:e klockan 13.00, eftersom jag ska prova ut en bättre dyna att sitta på i rullstolen. Vet ju eftersom jag jobbat som Personlig Assistent att det finns riktigt bra dynor att sitta på.

Jag skulle skriva in hennes besök i min kalender,,, men den är puts väck.
  
Funderar på om det spökar här hemma nu,,, för idag var både Göran och jag i köket och helt plötsligt så startade radion av sig själv.

Så, det kanske är "spöket" som tagit min kalender också.

  

 

Nääee,, om jag skulle sätta mig och skriva något / några svar på brevhögen, gillar inte att ha för många liggandes.

 

Ha det bäst och sköt om er.

 

 

Av Annelie - 5 februari 2017 14:18

... suttit och kikat på ett skrivbord hit in till datarummet.
Vi har ju en teve-bänk som bara står här som "prydnad",,, säljer den och köper ett skrivbord åt mig istället, så kan jag ha mina målarsaker framme.

  

 

Här har vi det jag kikat på från början.
Ett elektriskt höj-och-sänkbart.
Höj och sänkbart är jag fortfarande inne på, men däremot så ska jag ha ett rakt skrivbord,,, denna svängda delen tar för mycket plats, underbart att sitta vid, men platsen är värt mer.

 


Så, nu får vi se vad det blir av med mina funderingar.
Måste ju bli av med denna TV-bänk först och främst.

Försöka att kanske få ut den på Blocket.

 

Idag fick jag för mig,,, eller rättare sagt jag fick tanken redan när Paula var här, så pratade vi om att jag ville flytta mikrovågsugnen.
Men, vi kikade på det hon och jag och vi kom fram till att det inte skulle göra så stor skillnad.

Men, idag fick jag Göran till att göra detta.
Men, jag lovar er, det var inte med "blida ögon",,, det gick väl inte riktigt som han ville och då vart han irriterad, men inte på mig.
Jag rullade därifrån och la pussel på datorn istället.

 

Sen märkte jag att han var klar, så då rullade jag tillbaks.
Var bara ett par småsaker som jag ville ändra på då.
Nu är vi båda NÖJDA.

 

 

Kaffebryggaren ska stå på sidan om mikron egentligen, men nu höll ju Göran på att brygga sig kaffe.

 

Vi vart nöjda med alla våra brickor där, plus vår vattenkokare.
Pappret kom fram bättre också.

 

Det är det lilla som gör mycket, när vi satt och åt lunch förut, så pratade vi på att den 17:e februari är det 10 (!!!!) år sedan vi flyttade ner hit till Trelleborg, och vi har bott i samma lägenhet hela tiden.
Vi fick lägenheten den 15:e, men flyttade sedan på helgen.
Undrar vart dessa 10 åren tagit vägen.
Vi har redan varit gift i 9 år,,, jag sa det att du har hetat mitt efternamn i 9 års tid.
För Göran bytte till mitt efternamn, när vi gifte oss.

 

Annars så har det inte hänt så mycket denna söndag,, har lagt en hel del pussel på pussel-sidan på datorn.

 

Igår kväll kikade jag på Melodifestivalen,,, men det var både första och sista gången.
Fy F*N rent ut sagt vad DÅLIGT.

Jag kikade bara på musikframträdenea, men aldrig på röstningen, då fortsatte jag och kika på serien Fauda via Netflix.
Det är en israelisk tv-serie, som hade premiär dec-16 på Netflix.

 

 

Nu, mina vänner ska jag ta "Herr huvudvärk" och gå och lägga mig, kika på teven kanske slumra en stund, vem vet..??

Ikväll är det ju veckofinal på Farmen också.

 

Ha en underbar fortsättning på din söndag.
Ska jag försöka att ha.

Av Annelie - 4 februari 2017 15:28

... framför datorn en liten stund innan jag välter omkull mig uppepå sängen.

Har suttit i arbetstolen i köket och gjort två helt nya köttfärsrätter, och de var riktigt goda.

Ja, en av de åt vi ju till middag, men den andra smakade jag ju på under tiden jag lagade den.
Så, nu har vi färdig mat i kylen, frysen igen.
*Gôtt*

 

Detta var egentligen meningen det skulle bli en soppa utav, men vi behöll den som en färsrätt helt enkelt, med potatis i,,, iofs inte så mycket, så vi åt nudlar till idag.
Men, jag sa det till Göran, det är nog riktigt gött att äta just kokt potatis till.

 

Här är andra färsrätten,,, den är riktigt Hot.
*Gillas*

Båda rätterna är det riven vitkål och rivna morötter i.

Men, den översta rätten hade inte det i sina ingredienser,,, det är som jag sagt förut,, jag brukar lägga till, dra ifrån, krydda med andra kryddor, mer eller mindre kryddor. Ja, mindre är inte alltför ofta det blir av..
*L*

 

Göran har varit till tippen med vår datastol, sedan var han och handlade på Willy:s, ÖB och Lidl.
På Lidl skulle han bara ha klistermärken till mig,,, hihi, ja jag brukar klistra lite i mina brev jag skickar.

På ÖB köpte han två ugglor till mig, jag vet inte riktigt vart han ställde dessa.
För, det fick han fixa vart vi skulle ha de.
Sedan köpte han två paket med värmeljus,,,, hmm, undras hur de från ÖB är.
Någon som vet..??

 

Började ju inte bra, att det fattas ljus. Visst, det är ju bara ett enda, men ändå.

 

Ikväll är det tydligen (= har NOLL  koll) melodifestivalen,, ja det blir säkerligen att jag kikar på det, om jag inte får tag på någon bra serie på Netflix.

 

Gillar spänning, intriger, kärlek, svartsjuka (på film ALLTSÅ), lite action.
Ja, i stort sett allt UTOM vampyrer, utomjordingar, splasch, splasch.

Kan ni bomba mig med förslag.

 

Kan ju säga vilka serier jag älskar.
Tyrant, Bron, Jordskott, Gåsmamman, Desperate Houswieves
Några förslag...
Så, kanske ni förstår liiite vad jag gillar.

 

Med detta så tackar jag för mig och önskar er alla en riktigt mysig fortsättning på er lördag.

Presentation


Är en lyckligt gift kvinna på 51 år.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Välkomna tin till mig...

Tidningar

Aftonbladet


Ovido - Quiz & Flashcards