Direktlänk till inlägg 5 juni 2016

Hej svejs....

Av Annelie - 5 juni 2016 10:21

... denna vackra söndag.

  

Dagens program för mig är tomt idag.... Göran håller på att tvätta hojen och sen så kanske det blir en tur för honom.

 

Igår hade vi en heldag med lite utflykter, vi var bland annat till ett ställe i Skåne som heter Rövarekulan.
Ett riktigt mysigt ställe långt ner i en bokskog.
*Älskar bokskogar*

 

Lite historia om
Rövarekulan

 

"Förr tillhåll för rövare som överföll dem som passerae på landsvägen. 
Kronprins Oscar, senare Oscar 1, besökte området och 1836 restes en sten till minnet av hans besök. Från slutet av 1800-talet och fram till början av 1970-talet fanns här en festplats med dansbana och övertäckt servering. Här anordnades bland annat teaterföreställningar och midsommarfirande med korande av "Skånes sommarflicka". När stället var som mest populärt hade den närliggande Ystad - Eslöv järnväg en hållplats med namnet Rövarekulan."

 

Området är artrikt och på de upp till 20 meter höga och branta sluttningar växer lövskog.

 

Detta är information från Wikipedia på nätet.

 

Många barn som sprang barfota runt i  vattnet.

 


   

Göran med sitt härliga *not* leende.
Fattar inte varför han har såå svårt för att le normalt.

  

 

Här äts det av vår medhavande picknickmat.

 

  

Min del av maten, smakade bra där i solen.

 

Tyvärr kunde jag inte fota över själva grillplaserna, det var mycket folk. Verkade som det var typ en släkträff där.

 

Ja, det var ett riktigt härligt tillhåll i alla fall, lungt och stilla och sen denna älskade bokskog.
Den är helt underbar,,, den har vi inte hemma i Värmland.

 

Efter vi hade varit där i dryga timmen, så åkte vi vidare.

 

 

Dessa är också väldigt vanliga i Skåne-land när man är ute och åker.
Tyvärr inte den bästa bilden då jag tog den från bilen i farten.

 

Vi hamnade på Hanksville Farm,,, det är ett ställe som är väldigt välkänt inom MC-världen,,, därför vi kände till det.
Vi har aldrig varit dit,, men vi åkte dit och tog oss en fika och pratade med ägarna.
De hade ett gäng hojåkare från Mariestad liggandes hos de.
Cirka 30 hojar, men tyvärr så var de ute och åkte när vi var där.

 


 Häftigt att de gjort om en gammal ladugård till ett festställe.
Själva festerna med band har de i ladan.
De finns även boende, finns tält att hyra med riktiga sängar i, massa husvagns/tält platser, mysigs stugor.

 

 

Gott fika hade de också, alltid hembakat.
Älskar ju toscakaka och denna var suveränt god.

 


Sen fortsatte vi turen till Landskrona, där gick vi och skrota / tittade i själva stadskärnan, var bland annat in på Hemmakväll.

Hittade 4 filmer till... 

  
Å sen så köpte Göran den nya Red Bull Cola-smaken och Fyyyy vad äcklig / vidríg den var / är.

 

Sen åkte vi ner till hamnen, där vi såg en båt kom och en gick till och från Ven.

 

Hemåt,,, hamnade på Biltema på Svågertorp.
Kikade på en trappa till husbilen,, men vi ska vänta tills den med två trappsteg kommer in igen.
Vi köpte i alla fall bl.a en väska att ha elkabeln i, ett servettställ som var som en husbil.

 

Sen så åt vi igen.. 

  

Nu vart det korv med mos utanför kassorna på Biltema,, men fyy aldrig mer mos på Biltema.
Något torrare finns det nog inte att uppleva.

Det var till och med såå torrt så Görans korv hamnade i hans knä och ner på golvet.

 

Inte alls gött,, tur det var såppas billigt.

Göran köpte sig en ny korv,, ja då hade de inga vanliga grillkorvar kvar,, så det fick bli en ost/baconkorv med bröd.
Åså fick han en kokt korv med bröd på köpet.
För jag sa ju att korven hade rullat av.

 

Men nääee,, ingen mer "mat" där.

 

Sen åkte vi hem,,, då var jag redigt sliten. Mina ben ville inte alls lyda mig.
Jag tog en dusch, la mig på sängen och kikade på teven samtidigt som jag var på mobilen. Somnade och vaknade till vid 21.30 igen.
Var upp på kisseriet,,, sen så tog jag mig thé och två hårda smörgåsar.

Somnade såå gött för natten vid 00.30

 

Idag är det helt tomt i kalendern för mig, Göran tog sig nyss en hojtur någonstans i Skåne.

Ha en jättemysig söndag med just det DU håller på med.

 
 
Liten Uggla

Liten Uggla

5 juni 2016 12:57

Mysigt ställe ni varit på där i bokskogen. Kul att komma ut på utflykt. Låter inget vidare med torrt mos, fy! Förstår att du inte tänker handla där igen.
Här händer inte mycket heller. Äldsta dottern åkte just iväg, hon skall på Håkan Hellström på Ullevi och yngsta dotterns pojkvän som vart här sen i torsdag åkte precis han med. Så nu är det tomt och tyst här. Lilltrollet skall träna med sitt Wii nu, jag funderar på om jag skall duscha. Det blir lugnt hela dagen här idag. Ha det så gott vännen! Kramis! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Annelie

6 juni 2016 07:00

Jaa,, det var ett jättemysig ställe och jag bara älskar bokskogar... bara ljuset i de är ju magiskt.

Nääee,, aldrig mer mos på Biltema. det kan de stoppa upp någonstans.. :-/

Vad tyckte din dotter om Håkan Hellström..??

Förstår du fick det lugnt i hemmet.. :o))

Ha nu en riktigt mysig Svenska National-dag..

Massa kramar

 
Ingen bild

Lena S

5 juni 2016 15:01

Vilken mysig utflykt ni haft. Vi har en bokallé här. Det är magiskt att åka genom den tycker jag.
Ha en skön eftermiddag!
Kram 💚

Annelie

6 juni 2016 06:57

Ja, det var en riktigt mysig dag.

Bokskogarna är något alldeles extra,,, bara ljuset i de.

Ha nu en riktigt fin Svenska National-dag

Kramen...

 
wiper

wiper

6 juni 2016 08:15

Vi hade också tomt på agendan i går. Skönt att få bilen tvättad. Vilken härlig utflykt ni gjorde, jag älskar också bokskogar och njuter av att se bilderna

Härligt när dom gör fik på gamla ladugårdar så dom får leva vidare än om ett lantbruk gått ur tiden. Vad mycket gott ni åt ockås.

Tråkigt att Biltema har sån usel mos, då blir dom inte långvariga med detta

Sköt om er och ha en härlig måndag
kramar från Malin

http://www.wiper.bloggplatsen.se

Annelie

6 juni 2016 15:57

Det vart hojen som vart tvättad,, annars var det rätt.. ;-)

Ja,, de hade gjort detta ställe kanonmysigt.
Mmm.. finns mycket gott att äta ute.

Ja du,, Biltemas mos var under all kritik.

Kramar om..

 
Vicki

Vicki

6 juni 2016 10:34

Så härligt det ser ut med den gröna skogen. Inget ställe jag har hört talas om eller varit på. Bra med tips nu när semestern är på ingång :-). Vart ligger detta?

Hampus verkar trivas bra uppe i Stockholm. Han verkar även trivas som inneboende så han letar nog inget vidare efter något boende. Det verkar som om de har skoj där han bor.

Idag ska han åka hem igen och nu tar det tid innan han kommer hem nästa gång.

Ha det gott, Vicki

http://fotbollsvicki.blogg.se

Annelie

6 juni 2016 15:59

Gött att din son trivs så bra i stora vida staden.
Nääee,, det är ju inte så att man åker hem på bara en helg fredag-söbdag,, det är det för långt att åka för.

Detta ställe ligger i Rolsberga som tillhör Höör.

Ha dä gött..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie - 13 juni 2017 09:30

5304733845

Av Annelie - 13 juni 2017 07:21

.... än en gång. nouw.com/gifta6570

Av Annelie - 8 juni 2017 10:38

.... hå mina kära läsare.   Jag hoppas verkligen att ni följer över till min blogg jag har på blogspot istället, har tröttnat på alla fel jag upplever med bloggplatsen.   Jag kommer att länka er på nytt i den bloggen.   Min nya adress är ...

Av Annelie - 7 juni 2017 19:01

... och morgonen, så idag hade Göran tagit bilen till jobbet istället för cykeln. Ja, nu kan han ju göra det,, eftersom jag inte har någon användining för bilen.*saknar*    Men, frampå förmiddagen så sprack det upp och vart sol, men som vanligt m...

Av Annelie - 6 juni 2017 21:28

.. till ända.Min har varit väldigt mysig, fast med en värk som har bitit sig fast riktigt ordentligt nu igen.Men jag vann över den i morse, så vid 10-tiden var Göran och jag uppe vid Övre (vår stads f.d busstation), då det kördes rally runt där.  ...

Presentation


Är en lyckligt gift kvinna på 51 år.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Välkomna tin till mig...

Tidningar

Aftonbladet


Ovido - Quiz & Flashcards