Alla inlägg under januari 2017

Av Annelie - 31 januari 2017 17:22

... har varit riktigt slött.
Enda nyttiga jag har gjort, är att tvättat en maskin 40-tvätt och hängt den.
Skjuvit lite på tv-möblen i vardagsrummet, skalat potatis, diskat upp.
Sedan har jag legat, legat och åter legat.
Fattar INTE, varför värken är så fruktansvärt illa mot mig nu.

  

Men, jag har vilat och åter vilat ihop med tv:en idag, som jag somnat från ett par omgånger och fått spolat tillbaks.
  

På tal om TV... såg ni Sofias änglar igår kväll..??
Gjorde jag.... vilken IDIOT som kastar bensin på sitt ex OCH sin 18 månaders gamla son.
HUR sjuka i huvudet KAN folk bli..??

  

Nu sitter jag och ska försöka mig på pusslet jag började på, medans jag väntar på dagens middag som idag består av:
Grillad färsk chilihamburgare, som är grillad i ett speciellt hamburgerjärn och kokt pressad potatis, till detta tzaziki.

*JA, jag är TOKIG i alla maskiner man kan ha*

  
De flesta är faktiskt bra...
Men, jag har en varmluftpopcornsmaskin,,, visst popcornen blir riktigt spröda och goda,, men eftersom jag vill ha de relativt salta så är ju nackdelen att saltet fastnar inte på de.

 

Nu mina kära vänner, hag jag fått lampan på plats som Göran köpte igår, plus att jag satte ihop sängbordet själv idag.
Helt okej,,, det är ju inte detta WOW,, men för 129;- så får man väl räkna med att det kanske inte är detta wow:et.
Men som sagt var, helt okej.

 

 

Vart fin i det hörnet mellan bokhyllan och tv-bänken.
Ja, jag är nöjd.

 

Här har vi alltså sängbordet.

Å en säng jag har legat uppepå idag,,, därav skrynkligt sängöverkast och en filt framme.
Jag är jättenoga när jag bäddar sängen, det ska vara på ett speciellt sätt.

Hmm... jag blir trött på mig själv ibland, vad ska då inte Göran bli.
  

Resten av kvällen,,, blir TV:en,,, tror det är en del nya serier som börjar ikväll.

 

Ha nu en jättefin fortsättning på er tisdag.

Av Annelie - 30 januari 2017 15:17

... en riktig slappar-dag idag.
Men, jag har djävulskt ont av min värk,,, värre än vanligt.
Uschamejjen, tiden mellan min morgonmedicin och middagsmedicin,,, den tiden var allt annat än rolig.

 

Lika förbenat så har jag tvättat en maskin med frotté, mätt en sak i badrummet, skrivit inköpslista till Göran som han får åka och handla innan han kommer hem.
Var egentligen meningen jag skulle åka iväg själv med elskotern, men jag har inte haft ORKEN till det idag.
Jag har suttit i sängen, lagt pussel på datorn, kikat på serien jag håller på med, tvättat en maskin frotté, hängt upp nya handdukar, ätit lunch och legat, legat.
Men, idag är det nöd tvunget.

 

 

Sorry för dålig bild, jag har fotat på dataskärmen.
Det är alltså en sådant sängbord jag vill ha,,, som är vinklingsbart.
Det jag har idag, är vinklingsbart, men det står på golvet. Tar en hel del plats.
Speciellt när rullstolen ska stå där också.

 

 

Sedan vill jag även ha denna golvlampa.
Tycker den är fräck.

 

Nu är det bara att hoppas både bordet och lampan är kvar när Göran kommer till butiken.

 

Nu mina vänner ska jag fota och lägga ut mer kläder på min FB-grupp.
*Kläder till försäljning* heter gruppen, ansök om att bli medlem och kika på alla mina kläder jag hade som smal.
Många av plaggen är inte ens använda, de flesta är använda max 2 ggr.
Hade så mycket kläder, så jag hann ju aldrig att använda allt så mycket.
Men, kika in vettja.

Ha en jättehärlig fortsättning på er måndag, ska jag försöka att ha.
Kramen till er alla.
PS. Än en gång, TACK åter TACK till er som kommenterar. DS.

Av Annelie - 29 januari 2017 14:21

... gått i ett känns det som.
Ändå det enda jag har gjort hittills är att tvättat en maskin tvätt sen drog vi de sängkläderna och hängde upp de, suttit och lagt pussel på datorn, var nästan klart med ett så kom Sylvester och var SÅÅÅÅ kelen, skulle promt ligga på databordet, halvvägs över tangentbordet vilket resulterade i att han klickade bort mitt pussel.

 

Här intog han sin plats.

  


Men, jag måste erkänna jag vart snopen, när mitt pussel helt plötsligt var borta.
  

Jag hade en katt en gång i tiden, Kezo... han sprang över tangentbordet, så han skrev väl en massa olämpligt för jag vart utkastad från den sidan jag var på och kom inte in på flera timmar.

Hahaha,, dessa kissemissar.

 

Jag har även tagit fram vår varmluftfritös, satte igång den med pommes.
Göran stekte kebabflarnen, till detta åt vi tzatziki.
Mums, det var gött, så länge som det varade.

Åt inte ens upp allt, tvärvänder sig i magen.
Får rullade in på toaletten med ett glas.
Kräk som följd,,, dricker sedan mer vatten som gör att det kommer mer.
Med facit i hand, så har jag inte alls fått i mig mycket med mat.

 

Gött..

 

Kebabflarnen är inte stora, i alla fall inte dessa, men dessa är otroligt goda.

 

När vi hade ätit klart och jag var klar inne på badrummet, så skulle det diskas upp.
Det fixade jag,,, Göran tog det som skulle diskas på fritösen och torkade det plus att han plockade ner den igen.
När jag diskat klart så gjorde jag ren hällen, sedan tog jag ner filtret i fläkten ja allt,,, bläää vad fett det var.
Så på med 2 liter kokande vatten, en massa yesspray och sedan även diskmedlet yes.
La allt detta i diskhon,,, sedan så får det dra där ett tag.
Jag lovar dig,,, DET vattnet är INTE frächt.
Sedan får man fylla på med mer kokande vatten och låta det ligga igen.
Visst,, HELT BRA blir det ju inte, men betydligt BÄTTRE.

 

I torsdags så tänkte jag att det var ingen idé att damma hyllan vi har i badrummet, utan jag plockade bort allt i den och i badkaret och sköljde av den istället, sen så fick den stå så tills på fredag.

 

 

Jag sköljde även av alla våra parfymer.
  

Älskar att ha denna hylla, men om vi inte hade haft den, vilken stor plats vi helt plötsligt skulle få. Jag är inne på att vi ska ta bort byrån vi har i badrummet och köpa oss mindra tråbackar istället.
Får se vad det blir med den idén.

 

Då skulle ju inte dessa soptunnorna stå där heller.

 


Värken säger att det inte alls är BRA för mig att vara uppe nu, lika bra att lyssna och gå och lägga sig istället.

 

Nääee, med detta så säger jag hej för idag.
Syns väl i morgon igen..??

Av Annelie - 28 januari 2017 14:06

... jag följde med Göran ner till Hemmakväll, sedan var vi till Kummin för att köpa mer te plus att vi var även till Ica på Valen.
På hemmakväll köpte vi på oss en jäkla massa filmer / boxar.
Ordinarie pris var 2.736;-  men eftersom det var 50 % rabatt så slutade summan på bara 1.368;- för alla dessa filmer.

 

Nu har vi lite att göra igen... + att vi har Netflix.
Hahaha..

 

Sedan styrde jag nosen mot Kummin,,, där köpte jag på mig 300 gr After Eight te, 50 gr av en ny sorts, som jag vill prova på innan jag köper på mig mer.
Plus att vi köpte en kryddpåse också, en stark sort.

 

Sedan var vi inne på Ica för att köpa lite mejerivaror, knäckebröd, vanligt mut bröd etc.
MEN när vi stod i kassakön, DÅ kom jag på salta pinnar och en påse jordnötsringar.
Då äré bra med elskotern,,, bara att lägga i högsta växeln och köra.
  
Jag hann, kassörskan satt inte ens och väntade på våra varor, utan hon höll på med det som Göran hade lagt upp.

Sedan hem,,, då kom en tjej i vår f.d klubb för att köpa min klubbjacka.
Gött,, 1.200;- direkt i näve,, säger jag inte fy fan till.

  

Men nu mina kära läsare, ska denna kropp tillsammans med min make vältas omkull uppepå sängen, under en pläd och förshoppningsvis en BRA film.

 

Ha nu en skön fortsättning på er lördag, så hörs vi av i morgon.

  

Av Annelie - 27 januari 2017 14:45

... funderat mycket på våra katter.
Uschamejjen,, de blir 12 år nu i mars. Jag tycker det märks en del på Sylvester nu, han vill gärna hoppa upp på kattställningen där den lägsta avsatsen är, han hoppar aldrig i och ur i min säng om / när ben-delen är upphöjd.
Då tar han det via Göran´s säng.

OM detta nu beror på ålder eller hans övervikt, förteller ju inte historien nu.

Men, jag blir RÄDD, när jag märker sådant. 
Jag VET ju att vi inte har de i all evighet,,,, den dagen de inte finns.
Ja, då är inte jag människa på jag vet inte hur länge.
Då kommer mitt hjärta att explodera i molekyler,,,, de flesta bitarna kommer ju att hitta tillbaks till varandra så småningom, men en del inte.
Vissa bitar efter vår älskade hund som fick somna in 2009 har fortfarande inte hitta tillbakas till rätt plats.
Tror aldrig de kommer att göra det heller.

 

 

Älskade Trisse,,, han är typiskt katt.
Kommer när HAN vill.
Men, han älskar att sitta i husse´s famn,  bra länge. Bli klappad på huvudet och bak på kroppen.
Sedan så älskar han att bli tvättad i hela ansiktet, nosen (om han har något svart där), i öronen och hela huvudet med blöta bomulls-plattor.

 

Sylvester,,, han är mer som en hund än katt.
När vi fick honom, så tror varken jag eller Göran att han inte var de veckorna han skulle vara för att få lämnas bort.
Men, där han föddes sa de... så vi fick väl lita på de.
Men, han tog ju Freja (hunden vi hade) direkt som sin mamma.
Den dagen Freja inte fanns hos oss    så fortsatte han att vara mer hund än katt och det har fortsatt så.
Han ska sitta i knä, ligga på armen, bröstet, kommer när vi visslar eller kallar på honom, älskar att gosa.

 


Så, ni FÖRSTÅR....... DEN dagen krossas jag.

 

Idag har det städats här hemma, jag gjorde inte så många knop.
Nog gött för Göran också, att jag inte är ivägen.
  

Jag har hjälpt till att dammat, fixade alla blommor, diskade upp efter vår lunch.
Sedan ville Göran jag skulle rulla in till datarummet, så han kunde torka resten av golven.

 

Resten av dagen blir inte många knop.
I morgon vill Göran ha med mig UT,,, Hmm, jag vette fasen hur jag ska göra.
Han vill i alla fall att vi ska ner till Hemmakväll, de säljer ut alla sina filmer med 50 % rabatt.
Vi brukar vara där och köpa filmer / dvd-boxar för dryga tusenlappen.
Men, då har vi med oss en del hem också.

MEN, jag får se hur jag mår i morgon.
I morgon kommer även en tjej från den MCklubben (=förening) vi var med i förut.
Hon ska köpa min klubbjacka.

Gött att bli av med en del sådant också.

Har ju mycket.
Jag har en gul (sådan gul så man syns väldigt väl) hjälm, skinnbyxor, skinnjacka, klubbjackan, skinnväst, två hoodtröjor (med klubbens märke på).
Vore gött att bli av med ALLT.

Göran pratar på att han eventuellt ska sälja mc nu till våren,,, tycker jag vore det smartaste.

 

Nu mina kära läsare... har jag svamlat klart för idag också.

 

Snart kommer Chemmi till oss igen,,, ska passa honom i eftermiddag / kväll.
*Mys*

Passar på att önska er alla en

Trevlig Helg.

Av Annelie - 26 januari 2017 15:50

... "sjuk-stugan".

Ja, jag vet INTE hur det är med mig,,,, känner mig lite förkyld ibland, men har ingen feber eller något sådant.
Sen så, har jag otroligt ont i nederkanten och precis under ögat på vänster, hostar till och från, blir väldigt HES om / när jag pratar.
Så,,, hur det är med mig, ja jag vette fasen.
Jag är inte piggelin i alla fall.

  

En sak till,, måste jag ta upp med min husläkare nästa gång jag har kontakt med honom,,, det är att jag kan få en fruktansvärt HEMSK yrsel till och från.
Jag sitter ju där jag sitter,,,, och ibland bara "svänger det till" med mig,,, TUR jag sitter då, för annars vette fasen om jag inte trillat eller blivit "slängd" in i någon vägg. Ja, så illa är det alltså.
Å detta kommer mer och mer.

  

 

Idag torsdag har jag gjort två olika rätter åt oss, gjorde en ny rätt med falukorv i senapssås och sedan en vanlig köttfärssås med champinjoner och gröna bönor i.
Ville ha kidneybönor eller blandade bönor i, men tyvärr så hade vi inte något sådant hemma.

  

 

Överst, rätten med falukorv
Främre, köttfärssåsen

 


Ja, som ni redan vet, så älskar jag att laga nya rätter,,,, oftast så tycker jag det är roligt att laga mat överhuvud taget,,,, men ÄNNU roligare när det är något nytt.
Jag följer det mesta i receptet, men sedan lägger jag oftast till mer än vad det ska vara.
Gillar kryddor,,,, har ett stort utbud av olika kryddor här hemma.

 

Vilken krydda kan inte du leva utan..??

 

Jaha, idag åt vi upp det sista julgodiset.

 

Denna låg tydligen långt in i skafferiet, annars så hade det redan varit slut för länge sedan.
Både Göran och jag älskar dessa marsipan-bröden.

 


Annars..??
Härligt, Göran´s sista kvällsskift denna vecka, så i morgon är han ledig.
Då ska det städas här hemma, är verkligen i behov av det nu.
Tycker det är dammigt både här och där.
Idag skulle det ha behövts fylla på toalettpapper på hyllan i badrummet, men vi tog bara fram en rulle, för den hyllan ska duschas i morgon.

Så, i morgon blir det en tråkdag,,, men i morgon kväll är jag SÅÅÅÅ otroligt nöjd.

  

Lördag har de musik på en restaurang här i Trelleborg, skulle ha varit roligt att gå dit och käka plus lyssna på musiken och sen träffa annat folk än bara min kära make.
Men, men... så blir inte fallet nu.
I morgon har jag inte varit ute på 14 dagar,,, men jag saknar det inte.
Mår jag inte hundra,,, så vad ska jag då ut i kylan och göra...??

Nu börjar vi prata mer och mer på vår husbil,, det ska bli så mysigt och gött att få börja använda den igen.

 

Något speciellt du längtar efter..??

 

Nu får ni ha det riktigt gött och sköt om er.

Av Annelie - 25 januari 2017 14:47

... igen och idag gillas det inte.
Vissa dagar gör det mig inget alls, men ibland äré fruktansvärt tråkigt när Göran åker till sitt eftermiddagsskift.

 

Innan han åkte och jobbade så var han en sväng till Lidl, skulle ha kalktabletter som man släpper ner i toaletten, så får de stå och dra innan man skurar runt neri toaletten.
Sen så skulle han ha champinjoner och grädde till morgondagens köttfärssås.
Vi ska även göra en ny rätt med falukorv, men de ingredienserna har vi hemma, ja förutom grädde då,,, men det har vi nu.

 

När han kom hem så hade han även med sig dessa hem...
Bara "så där".

 

Min älskade make...

      


Visst är det underbart roligt när man blir överraskad bara så där..??

 

Vi har suttit och kikat på lite hundar idag..
Vi ÄR sjuka, på att skaffa en hund.
Får se vart den tanken och idéen bär oss.

 

     

Bild lånad från nätet.

   Det är alltså rasen Dogo Canario.

 

Rasen är helt gudomlig, en kusin till Göran har en hanning, den andra kusinen har en tik.
Men hanningen.... *smälte som smör i solsken*
Vilken bjässes,,,, åså kom han emot oss med en pipkrokodil i munnen.

 

Att tänka på - Dogo Canario

Om du funderar på att skaffa en Dogo Canario, tänk på att...

* Rasen är ingen förstagångshund, utan kräver en van hundägare
* Den är utpräglad vakt- och boskapshund

* Rasen är självsäker och har en stark vaktinstinkt

* Den är misstänksam mot främlingar (stämmer inte alls med hunden som Göran´s kusin har)
* Antal individer i Sverige är mycket få

 

Mankhöjden för haningar är 60-66 cm

Vikt för hanar är 50-65 kg.

SKULLE vi ha en sådan voffsing,,, då är det hane som gäller.
Kvittar i och för sig vilken hund vi skaffar OM vi skaffar någon, så ska vi ha en hane.

 

Rottweiler är också en hund som ligger varmt om hjärtat.

 

På tal om hund,,, vi var ju hundvakt åt Chammi hela dagen lång igår.
Han var såå snäll, skällde inte alls mycket, när han hörde posten komma, det slår i garagedörren , det pratas i gången.
Förr har han ju skällt så fort något nysit utanför dörren, och jag har blivit såå skrämd så jag har hållit på att hoppa ur mitt eget skinn.

Han låg mestadels i hallen på mattan där, och sedan när jag gick och la mig uppepå sängen, så sprang han runt sängen och pep.
Då fick jag slänga ner fällen till honom,,, som han kan ta avsats på.
Tokiga voffsing.

  

 

Paula skickade en riktigt fin bild på Chammi.

 


Idag har räkningarna betalats också,,, jag är nog enda människan som tycker det är roligt.
Jag älskar att pyssla med kontorsgöra, har jag alltid gjort, så det är ett under att jag inte valde kontor 2:a året i gymnasiet. HOPPAS verkligen att kommunen kan hitta något halvtids kontorsjobb till mig, då det är dags för den biten, när jag ska ut på arbete igen.
Jag är LIVRÄDD att kommunen säger "Nej, vi har inget jobb till Annelie", så jag blir arbetslös.
Jag menar, en fullt frisk 52-åring får ju inga jobb, vad ska jag då få som dels bara kan jobba 50 % på grund av min fibromyalgi och nu också sitter i rullstolen.

 

Men NU mina vänner, ska jag ta mig en hård smörgås och sen välta omkull mig ett tag.

 

Hur det är med mig...??
Mmm, om jag det visste.
Är tung i bröstet, rösten sviker mig ganska så mycket.
Verkar som jag har något i bröstet som är svårt att få upp.

Så, jag VET INTE.
Riktigt pigg är jag INTE i alla fall.

 

Ha dä gött.

Av Annelie - 24 januari 2017 14:44

... att berätta idag.

Egentligen inte mycket, så risken är stor att det bara blir svammel.
Hoppas i alla fall att du / ni orkar läsa vidare och kanske till och med skriver en liten kommentar.
Vem blir glad då..??
Yes JAG..!!!

  

Idag vaknade jag av att jag trodde en katt spydde,, så jag upp ganska så omgående, för det är något jag vill torka upp direkt.
Men, jag hittade inte vart de kunde ha spytt,,, tittade överallt utom på Göran´s sida vid sängen.
Men, där hade de inte heller spytt, kunde han konstatera när han klev upp.

 

Jag kanske drömmde att de spydde,,, jag vet jag drömde om en massa hundvalpar.
Till slut så bestämde vi oss för en Berner sennenvalp.

 

Säger bara ÅÅÅÅååååååå

  

 

Lika vackra stora.

  


Detta drömde jag om, å det var en massa katter med i drömmen också, så risken är ju att jag DRÖMT om att en katt spydde, för här hemma hittar vi ingen spya i alla fall.

 

Sedan drömde jag om att vi gick runt i Karlstad, runt domkyrkan där och där är det lite kuperat runt den och det låg en jäkla massa matställen där, det slutade i alla fall att vi kom in på ett ställe som var stor och populärt.
Då visade det sig att det var Pizzeria Mamoli i Trelleborg som öppnat där.
Lustigt hur man kan drömma, men detta med pizzerian tror jag beror på att Göran berättade för mig i helgen att de har gjort om totalt på den pizzerian,, större ställe att sitta och äta på, en massa bord och stolar finns det där numera.

 

Idag är vi hundvakt åt Chammi.

Paula kom med honom vid 08.15, sen så hämtas han vid 19.45 ikväll.
Han hade varit ute på en rejäl promenad innan han kom hit och sen så var Göran ut med honom i dryga 40 minuter innan han stack till jobbet.
Då både kissa och bajsade han.
Ser jag på han att  det kniper, så får jag rulla ut med honom till gräsmattan vi har utanför fönstret.
Många andra som rastar sina hundar där,,, tycker jag inte gör något så länge de plockar upp efter sin hund.
Visst, det är rastning förbjudet,,,, för risken finns väl att det blir bajs kvar i gräset ändå.
Såg en kille på cirka 8-10 år häromdan,,, som rastade sin hund och den sket ordentligt,,, men killen tog inte upp det.
Jag var SÅÅååååå nära att öppna fönstret för att säga till honom.
Men, jag brydde mig aldrig. 

 

Hur det är med mig idag..???
Njaa,, ärligt talat jag VET INTE.

Tycker jag känner mig bläää, har värre ont av värken idag.
Hostan är bättre,,, men jag blir väldigt hes och skrovlig på rösten när jag pratar för mycket.
Så BRA är jag inte.

 

Nu ska jag ta mig en liten skål chokladpudding och krypa under filten uppepå sängen.
Sylvester ligger på filten i Göran´s säng, som ligger under överkastet och Trisse ligger uppepå sängen mellan våra kuddar.
Nu ska väl även Chammi upp, när jag lägger mig.
Jaja, då är vi alla djur samlade.
  

 

Ha det bäst och må väl.

Kramen till er alla,,, smygisar som visningar (=kommentarer).

Presentation


Är en lyckligt gift kvinna på 51 år.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Välkomna tin till mig...

Tidningar

Aftonbladet


Skapa flashcards