Alla inlägg under januari 2017

Av Annelie - 15 januari 2017 11:10

... jobbigt att rensa ur brudkistan på en massa dukar och gardiner.
Nu har det ju rensats, jag har faktiskt inte tvekat på något denna gång.
Jättefina gardiner, men har ju ingen användning för de här.
Sen en massa smådukar är tråkiga nu, så allt, ja jag menar ALLT åkte idag.

 

Hur är det med mig idag då..??

Jag har sovit riktigt, riktigt gött inatt.
Man sover väl av ren utmattning till slut, men jag har inte hostat så värst mycket inatt.
Jag är fortfarande tungandad, jag kör på med mina mediciner, någon gång ska jag väl bli bra.

 

Måste ringa Uppsala i morgon,,, jag fick allt utskrivet UTOM de nya tabletterna som hon satt in på mig.
Fattar inte att läkaren inte skrev upp allt jag skulle ha utskrivet, så hade det sluppits en miss.

 

Vad händer idag..??
Inte mycket ska jag säga er,,, Göran hostar och tycker allt är tråkigt, han bävar säkerligen för att börja jobba i morgon igen.
Var ju hemma denna vecka på grund av feber och hosta.
Han jobbade i måndags och sjukade sig hela sitt skift på tisdag.
Så, nästa lön blir det en hel karens och några dagar sjuklön.
Denna lön får han också sämre i lön eftersom han gick hem en dag från sitt arbetspass vid 21.30-tiden och var hemma dagen efteråt.

Sen så hoppas jag vi håller oss friska, i alla fall Göran som jobbar och drar in de stora pengarna här.
*L*

 

Nu mina vänner, tror jag bestämt jag ska fixa mig ett mellanmål,,, får bli ett kokt ägg på en knäckesmörgås.

 

Ha en fortsatt fin söndag.

 

Måste bara visa er...
HEMSK bild i mina ögon, vad tycker du..??

  

Av Annelie - 14 januari 2017 07:39

... från "sjuk-stugan"

Ja, då är man på hemmaplan igen, lite småsnörpligt måste jag få lov att säga.
Men men, inget jag kan rå för.
Å det var inte jag som bad om att få åka hem, utan det var smärtläkaren när hon kom till mig.
Jag var ju med på programmet tisdagen och onsdagen,,,, torsdagen vart jag väckt av smärtsköterskan då hon kom och sa att morgongympan har börjar.
"Jag är sjuk, sa jag då"
"Ojoj, ja då skickar jag hit läkaren sedan, sa hon då".
Varav läkaren kom frampå förmiddagen, hon sa att jag vart utskriven direkt och kunde åka hem i torsdags, men det vet ju vem som helst som VET att jag har 73 mil enkel väg hem att det inte är gjort på en grisblink att åka hem.
För det är ju en taxibuss från Skåne-land som ska komma och hämta mig också.
Vart bestämt att jag skulle stanna över tills igår fredag.
Fick hämttiden 13.00, bra då skulle jag hinna äta lunchen innan.
När klockan var 11.45 kom chauffören upp med båren för att hämta mig.
Men, han fick varsågod att vänta i cirka 35 minuter, så jag hann att äta lunch och göra mig iordning, för jag låg till sängs och tittade på Netflix när han kom.
Men, jag och en av undersköterskorna hade i alla fall redan packat det mesta.
Bara detta småplocket kvar.

 

Vi kom i alla fall iväg... jag har ju åkt denna resa några gånger nu,, två gånger har det varit trevliga chaufförer,,, de andra har varit sååå bockiga.
Tråkigt, speciellt när man åker 73 mil ihop.

Innan vi åkte kom Camilla, en av alla de gulliga undersköterskorna / sköterskorna (helt underbar personal på denna avdelning) med en matsäck till mig, en dricka, en bubbelvatten, två smörgåsar, två olika frukter.
Sen så hade gulliga "köksan" skickat med en lapp.

 

Tack för denna lapp.
<3

 

Resan hem var jobbig,,, dels denna skällande hostan, ont i (vad jag förmodar) ett muskelfäste i magen när jag hostar.
Vi åkte från lasarettet klockan 12.30, var hemma i Trelleborg 20.00

Då stannade han och tankade / rökte en gång på den tiden.
Mycket trafik, i Stockholm var det tvärstopp på grund av något, men då åkte han av och åkte lite kringelikrok och kom ut på E4:an igen.
Trafiken flöt på bra,,, jag var lite bekymrad ett tag.
För chauffören hängde väldigt mycket åt vänster, sedan "satte han sig upp" igen och la då ut vänster arm snett bakom sig.
Jag låg och funderade på om han var trött eller rastlös.
Bältet hade han inte på sig på hela resa heller.
*idiot, enligt mig*

 

När jag kom hem, kände direkt där ute när Göran kom och mötte upp mig att jag var lättretlig.
Kom in, av med alla kläder och i tvättunnan, sedan i duschen.
Göran hade köpt en räkbomb (en lite smörgåstårta) och marsipanbröd med madiera.
Jag tog lite smörgåstårta, gick in i sovrummet och stängde om mig.
Låg och kikade på en bra serie jag hittat på Netflix.

 

Ockupationen, en norsk thrillerserie.

 

Har sovit ganska så bra inatt, ja förutom mina hostattacker då.
Jag är väl helt slutkörd, därför jag sov ganska så bra.
Jag sov inget speciellt på resan hem heller.
Å speciellt inte efter jag såg han hängde så där.

  

Men nu så,, hoppas jag verkligern att jag blir piggelin snabbare än snabbast.

 

Astma sprayer, en är vanlig den andra är med cortison.
Smärtläkaren lyssnade på mig igår,,, hon hörde vad "bubblig" jag var i mina lungor.
Sedan kollade de syrehalten, den låg på 94 så den var okej, men pulsen var för hög.

 

 

Hoppas att detta är en hostmedicin som är bra.
Sedan har jag fått så att det vidgar mina luftrör snabbt.
Hjälper inte detta, så ville hon att jag skulle söka akut för att få inhalere.
Läkaren var bekymrad över min andning.
Den ÄR tung och riktigt rosslig.

 

Med detta sjukdomsinlägg så säger jag hej svejs.

Trevlig Helg på er alla.


Av Annelie - 12 januari 2017 20:28

... som man tänkt sig.

Jag är ju som ni alla vet uppe i Uppsala på en ny 4 veckors smärtrehabilitering, åkte upp i måndags, vart inskriven på lasarettet på tisdag efter en natt på hotell.

Började bli hes, sedan natten till igår sov jag inte alls mycket på grund av en hemsk hosta, så igår efter programmet vi hade haft då så låg jag bara, på kvällen bad jag en manlig undersköterska ta tempen på mig, ja då hade jag 38,8,,, kanske inte låter mycket men det är mycket för att vara mig, jag har aldrig feber annars PLUS all medicin jag äter, jag äter två eller tre sorters mediciner regelbundet som även de är febernedsättande.

 

Idag kom smärtsköterskan och väckte mig när klockan var 08.40, morgongymnastiken började ju 08.30,,, men ingen hade ju sagt till att jag var dålig.
När Kerstin kom och väckte mig och fick både se och höra mig så sa hon bara "ojoj, jag skickar hit läkaren sedan".
På förmiddagen kom smärtläkaren och sa att de avbryter min tid för denna omgång, för det kan ju vara influensa och då kan det ta tid.
Men, att de sätter upp mig på 4 nya veckor i vår.

Så i morgon klockan 13.00 går min sjuktransport hem igen,, ett jäkla kuskande med denna sjuktransport.

 

Idag har jag inte ens varit ur sängen, mer än när jag varit på toaletten, sedan har jag sovit, sköterskorna har servat mig med både te, dricka, lunch och middag.
Nu ikväll kom även Linda upp (de andra bor ju en våning nedanför) och ville säga hej då.

 

På tal om mat som jag skrev om förut.
Åt en sallad till lunch, kall ugnsbakad lax med rosépeppar och en egengjord potatissallad,,, laxen åt jag upp, potataissallad var inte alls så god som den var sist jag var här.

Till middag åt jag en riktigt god fiskgryta.

 

Fiskgrytan som var riktigt god, men det märks jag har inte samma aptit.
Jag hade ju även beställt kladdkaka med grädde till efterrätt, men nääee, inte alls gött.


Jag älskar ju salta pinnar inte ens DET är gött nu, har en godispåse också, men nääee.
Då ska ni veta jag ÄR sjuk.

 

Igår pratade jag med min son i telefonen, då berättade han att en av dessa två 17-åringarna som hade varit med om trafikolyckan är son till en kille jag känner till.
Hoppas att det går bra för dessa killar,, att de inte får för många men av denna olycka, ja helst INGA naturligtvis.

 

Igår satt jag och kladde lite, jag tycker det är roligt att kladda lite, men jag är ju miltals från att vara duktig,, jag önskar SÅ att jag kunde teckna / måla fint.

 

 

Har alltså ritat efter en bild  som är lånad från nätet.

 

Med detta så säger jag hej för idag.

Ha nu en trevlig kommande helg, i morgon kommer det säkerligen inte att bli något inlägg från mig.

Av Annelie - 11 januari 2017 14:29

.. idag.
Jag har sovit som kattskit inatt, dels på grund av värken och sedan en enorm RETHOSTA.
Har varit vaken varje timme och titta på klockan, så klockan 04.18 gick jag in och satte mig i en riktigt varm dusch.

Så, idag har det varit en seg dag,,, huvudet känns som gelé.

På programmet idag har vi haft:

* 8.30-9.00 Morgonrörelse
* 9.15-10.00 Föreläsning med smärtläkaren
* 11.00-11.45 Grupp Psykolog
* 11.45-13.00 Lunch (åt dillkött idag, mums)
*13.00-13.45 Grupp Psykolog

* 15.00-15.30 Medveten närvaro (typ mindfulness)

Sedan är eftermiddagen  / kvällen fri.
* 17.00 Middag (lax med potatissallad, en kall sallad, riktigt god)

 

Det är så tråkigt, jag kommer ju inte utanför lasarettets dörrar, i och för sig så är jag ju inte så jätteintresserad av det nu heller, när jag inte är piggelin.

Sköterskan har skickat efter inhalatorn åt mig idag, eftersom jag är tung i andningen, jobbigt åt luftrörern.
Jag har ju sådan hemma, men jag hade ingen kvar på receptet, så då beställde sköterskan en åt mig, som kommer i morgon.

 

Andreas hade ringt idag, men jag hörde det aldrig, eftersom jag stänger av ljudet när vi har våra "lektioner", jag ringde upp han då hann han att berätta att det var två 17-åriga killar från det samhället jag kommer ifrån som hade blivit påkörda bakifrån igår, när de satt i sin EPA / A-traktor, en av killarna ligger i Karlstad och den andra är så illa däran, så han fick de köra till Akademiska i Uppsala.

 

Jag ringde upp han när jag hade mer tid, ja då hade inte han tid, för då satt han med ett gäng och åt lunch.
Ska ringa upp han i eftermiddag / kväll, så får vi se om vi får till mer prat-tid.

 

Med detta så säger jag hej för idag.

 

Av Annelie - 10 januari 2017 14:38

... plats i stora staden Uppsala, på deras Akademiska sjukhus.
Här ska jag vara till den 2:a februari, vi får åka hem en dag tidigare än vad som var sagt.

Har träffat hela teamet med alla andra patienterna också, sedan kom psykologen, arbetsterapeuten, sjukgymnasten och smärtläkaren in till mitt rum.
De ville höra hur det hade gått för mig på hemmaplan.
När vi var klara, så stannade smärtläkaren och pratade med mig.
De ska nu göra en sömnutredning på mig, de sätter alltså på en apparat för att se hur jag sover är vaken.
Sedan kanske det blir ändring i min medicinlista, plus lite annat.
Ny smärtläkare denna gång, har inte haft något med henne att göra de andra gångerna, men hon verkade bra i alla fall.

 

Igår, ja ni VET ju att jag åkte en liggande sjuktransport i hela 73 (!!!!!!) mil, på en SKITBÅR, nog för att jag är stor, men jag lovar er en smal person skulle också denna bår hade varit SMAL och STENHÅRD.
Fan vad jag önskar att dessa jävlarna som sitter på Kundtjänst skulle få åka denna resa, med SMÄRTOR.
Jag lovar er,,,, då vore det andra ljud i källan efter den resan.

 

Sen fick jag ett handikappsanpassat rum,,, hmm.. ja jag vet inte vad jag ska säga.
För det första var det jävligt trångt, så killen i receptionen som hjälpte mig upp med väskan, fick dra för gardinerna igår kväll, för dit kom inte jag.
Kom alltså inte fram till fönstrena, för möblemang.
Å sen toaletten,,, visst stor så det var inga bekymmer med rullstolen där inne.
De hade även ett handtag runt toaletten, men va fan... toaletten var ju långt nerefter golvet.
  
Å detta kallar de handianpassat.
*Pyttsan*

 

Innan jag somnade igår,,, jag hade en hemsk hemlängtan då.
Längtade efter min älskade make.

        

Göran
I.L.Y

Mmm,, det får bli det lilla för idag.

 

 

Härlig stil vårt hjärta Trisse har.

  

 

Livsnjutaren Sylvester

  

Av Annelie - 8 januari 2017 17:14

... till att börja med, vaknade gick upp tog mig frukost, satte mig till sängs åt den, la mig igen och somnade om sååå gött.
*ljuvligt*
Innan jag somnade så kom Sylvester och krafsade på vänster sida av täcket, då ska ha under detta 8 kilo tunga kjedjetäcket för att lägga sig på min arm, där snarkar och sover han gött.
  Älskade kisse   

 

 

Sååå, svårt att ta en bild på oss båda, kan ju inte hålla i mobilen och samtidigt trycka med en hand.
Å med det så vaknar han ju och tittar sömnigt vad jag gör.

 


När jag kom upp igen, ja då hade Göran börjat med maten, vi skulle ha potatisgratäng med salladskyckling i.
Han ville göra maten idag.

Jag började att packa istället.
SVÅRT att packa för 4 veckors tid,,, det är ju mycket kläder man ska ha med sig. Tänk bara alla underkläder.

 

Detta är bara underkläder,,, sen så ska ju allt annat med också.
Men, jag fick med det,,,, i och för sig, necessären och inneskorna hamnade i väskan som alltid hänger baktill på rullstolen och i handväskan är det hörlurar, ett extra batteri till mobilen, laptopen, pappersmapp, med lite papper i, teckningsblock, färgpennor etc...
Å att inte förglömma , en ytterjacka, för det glömde jag sist.
  

Jag bävar faktiskt för denna omgång,, men det är nog mestadels för resorna upp och hem PLUS att jag blir "bortglömd" på hemmaplan efteråt.
Jaja, jag VET att jag inte ska ta ut någon sorg i förskott, men tankarna finns ju.

 

Hoppas att det är roligt folk med denna omgång också,, då går ju tiden så mycket fortare.
Plus att jag ska bo på "min" avdelning,, där det jobbar kanonbra personal.
Ska bli roligt att få träffa de igen.

 

Resten av dagen blir också i slapparnas tecken, allt är undandiskat i köket, jag tog det direkt, allt är inlagt i två matlådor åt Göran, en bunke till så vi kan äta mat innan jag åker i morgon, jag vet inte alls när / om jag får någon mer mat.
Sedan frös vi in två påsar med gratäng.
 

I morgon kommer jag till ett nytt hotell, som ligger relativt långt från Akademiska sjukhuset,,, eller långt och långt är det ju inte,,, dryga kilometern.
Jag vet inte alls hur de har det med något matigt på kvällen.
För det hotellet jag har legat på förut, där har de haft en lättare kvällsbuffé som ingått i priset.

 

Ja, med detta så säger jag tack och hej,, förresten, jag har fixat Netflix nu, så jag kan kika på vad mycket film jag vill när jag är på plats.
*BRA*

 

Okej,, vi "syns"

Av Annelie - 7 januari 2017 22:44

... har det varit idag.
Vi har till och med fått lite vitt på backen, om det nu inte redan är borta.
Började dagen med att jag låg till klockan var strax efter 10, efter jag somnade cirka 04.50 i morse,,, jag har ju en fruktansvärd värk nu, jag har ju svårt för att sova på grund av den och sen så har jag en snarkande gubbe bredvid mig.

När jag kom upp, så tog jag mig en dusch direkt, klädde på mig, sminkade mig och sen gick vi ut på stan, var till Lindex för att hämta ponchojumpern som jag hade skickat efter och sedan var vi in på Deitchamann, eftersom jag skulle kika, klämma, känna på väskan jag eventuellt skulle köpa mig.
Å den vart med hem.

  

 

Riktigt snygg och RYMLIG.

 

Handtagen är flätade.

 

Stor och rymlig, här har jag alltså en mapp, medicinerna, en mindre väska i denna väska, så här ska även laptopen och laddaren till mobilen plus elkabeln till lapooen och mina hörlurar i.
Just det, jag glömde ju bort att mina nyinköpta inneskor ligger redan i väskan också.

 

När vi var på Lindex idag så sprang vi på Madde, en kollega till mig, men det är många år sedan vi jobbade hos samma brukare, då berättade hon att hon och hennes man var på G på en 3 veckors lång semeter till Thailand, de brukar åka dit varannat år ungefär.
*inte helt fel*

När vi var klara i Trelleborg, så åkte vi in till Mobilia, eftersom vi skulle till Kjell & Co där, nu har vi i alla fall fått ny swich, så detta får Göran syssla med i morgon, så vi får igång Netflix innan jag åker, så att jag kan kika på det via laptopen när jag är i Uppsala.

Sedan så ska resväskan tas upp i morgon, den ska packas.
Nu måste jag ta med mig mer kläder än vad jag hade förra gången, Göran fick ju skicka kläder till mamma & papps som de tog med till mig.
Konstigt för att vara mig, jag brukar ALLTID packa bra mycket för mycket,,, men å andra sidan, jag har aldrig packad för 4 veckor innan.

 

Till mat i morgon ska vi göra en krämig, gosig potatisgratäng med salladskyckling i.
*snålvattnet rinner redan nu*

 

För att återgå till denna dag,,, fasen vad lätt jag har att tappa denna röda tråd.
  

Vi var i alla fall på Mobilia, fick rätt sak med oss hem från Kjell & Co, jag köpte mig ett par pyjamasbyxor på Lindex,,, jag hade ingen aning om att det var ytterligare 30 % på reapriset, så de gick endast på 70;-
*roligt med en sådan överraskning*


Vi åt mat på Kniv & Gaffel, första och sista gången.

Fruktansvärt dålig service och kycklingfilén jag beställde,,, den kunde de har slagit ihjäl någon med.
Nå så FRUKTANSVÄRT torr och smaklös.
Konstigt att jag inte gick och klagade,,, det var trångt och mycket folk, men ändå.
Bästa reklamden de kan få, är ju mun till mun,,, å NEJ, här blir det inge plus,,, enbart minus.

 

När vi kom hem igen, så skulle vi (trodde i alla fall Göran), åka till Ica Maxi för att klaga på osten som var hård och torr på kanterna.
Men, Göran fick åka själv,, jag ville inte med. Orkade inte svänga in och ut nå mer i bilen.
Han fick tillbaks pengarna, sen så gick han in och köpte en ny sorts ost.

När han kom hem, så provade jag pyjamasbyxorna och de passade, gött det.

 

Jag har kikat på Stjärnorna på slottet och Delhis vackraste händer, samtidigt som jag spelar Wf & Quizkampen.

 

Nu ska jag äta en nattasmörgås, lägga lite pussel på laptopen,,,  sen sova, hoppas jag somnar innan Göran idag, så jag kanske slipper höra hans snarkningar.

Ha nu en fortsatt fin helg.

Av Annelie - 6 januari 2017 22:36

... dag fast jag gick upp sent, men å andra sidan så somnade jag först vid 03.30 i morse.
Vaknade till vid 9.30-tiden, då höll Göran på för fullt med undanplockningen av julsakerna, men jag var sååå groggig, så jag var bara på toaletten, tog med mig frukost in till sängen, la mig sedan och kikade på teven tills jag somnade om. Vaknade till liv vid 11.30 igen.

Gick då upp och frågade Göran om han ville ha hjälp, men det ville han inte utan han tyckte jag skulle gå och lägga mig igen, eftersom han hörde hur jag mådde.

Men, jag började istället med våran vääääldigt avancerade *NOT* mat idag.
Tog fram en påse ris med gyros och bambi goreng, två frysta färdiga rätter från Lidl, de var riktigt goda, stekte upp de i chiliolja och margarin, saltade på bara, sen åt vi det som det var, med lite aioli på, jag åt samma mat nu ikväll, då hade jag sweet chilisås på.
*MUMS*

 

Gött med lättvindig mat ibland.

 

När vi ätit klart så fortsatte Göran och jag ställde mig med disken plus att jag gjorde rent spisen, även om jag bara hade stekt detta lite lätt, är noga med spisen, men den är fin efter 10 år också.

Tänk, den 17:e februari är det 10 (!!!) års sedan vi flyttade hit.
Vart har de åren tatt vägen..??

  

 

Kikar lite på teven här nu och ser en negress,,, måste bara berätta igår när vi var på Ica för att skicka iväg ett paket så såg vi en negress med er ursöt liten tjej på armen, var bara tvungen att fråga åldern på den lille, hon var bara 1 månad gammal, ja ni skulle ha sett henne, ursöt och vad HÅR, alldeles krulligt.
Ja, jag kunde inte sluta stirra på denna lilla.

 

För att återå till denna dag.
När Göran fixade alla julsakerna och tatt upp sådant vi ställt undan för julsakernas skull, började han städa av här hemma, när allt sådant var klart, så åkte vi bort till Ica Maxi, vi skulle ju egentligen bara ha smörgåsmargarin och yoghurt, men kom hem med några fler varor, bl.a en färdigskivad Gouda-ost som går ut i slutet på februari, men när Göran öppnade den ikväll så är den alldels torr och hård på ytterkanterna, så den ska tillbaks i morgon.
Där får det allt bli ett återköp.
*äckligt*

 

Vi köpte oss ett par filmer också, bl.a Legend of Tarzan med Alexander Skarsgård i huvudrollen.
*har inte sett den*

 
Sen så köpte vi även Mechanic - resurrection, den har vi sett nu ikväll, klart sevärd film och JA, jag höll mig vaken hela filmen lång.

 
Bra skådespelare också.

 


Kan ni tänka er, idag har jag faktiskt rensat bland dukar och kökshanddukar, kastade en del.
Vi skrattade och sa att vi tror vi ska ta med en del i husbilen i sommar och försöka sälja vid vår bil på campingarna, är det någon som vet om man får göra så..??

Vi har ju massor vi skulle KUNNA sälja, ta bara dukarna jag kastade idag,,, egentligen inga fel på de,,, bara jag som inte vill ha kvar de längre.
Sen all frotté jag ska gå genom, plus allt vi har i våra skåp, lådorna har jag faktiskt gått genom nu.
MÅSTE rensa, kan inte ha kvar allt.
Har faktiskt tänkt mig att kasta även några prydnadskuddar, som jag köpta många likadanna av. Använder ju bara två av de.
Sen ska vi även gå genom täcken, kuddar osv.
Som sagt, finns massor att göra sig av med.


I morgon lördag, en vanlig dag.

Först ska jag ut på stan här, jag ska ju till Lindex för att hämta denna Ponchojumper jag köpte en färg till av, men denna skickade jag efter, med fri frakt eftersom den gick till butiken, tycker jag var smart sätt.
Sedan ska ska jag in och kika, klämma på denna väska en gång till.
OM den nu är kvar, så får vi se om den är med mig hem eller inte.
  
Efter detta blir det en tur till Mobilia i Malmö (om jag orkar, värken har blivit mycket, mycket värre på mig nu), för att byta denna swich till överföringen av streamtjänsterna.
Hoppas att allt är ordnat till jag åker på måndag,,, så vi kan skaffa oss Netflix, så jag har det uppe i Uppsala, sen så ska jag ta med mitt skissblock, blocket för akvarellfärgen.
Sen har jag ju laptopen med mig, så det blir blogginlägg även när jag är där.
Några brev däremot blir inte skrivna på 4 veckor, har väl ett gäng väntandes på mig när jag är på hemmaplan igen.

Nääee,, nu säger jag hej från detta inlägg.
Ha nu en fin fortsättning på er helg.

Presentation


Är en lyckligt gift kvinna på 51 år.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Välkomna tin till mig...

Tidningar

Aftonbladet


Ovido - Quiz & Flashcards